Beni Ouarain er teppenes svar på Grand Cru. De er kremen av marokkanske tepper og noen av verdens fremste interiørikoner. Her er historien om dem – og litt om forskjellene på klassiske Beni Ouarain og moderne tepper.
Marokko er et av verdens mest sentrale land innen håndverksmessig produksjon av tepper. Ikke så rart, hvis man ser på kartet. Atlasfjellene og ørkenområder utgjør store deler av landets areal, og setter sterke preg på klimaet.
Berbiske tepper fra Atlasfjellene har en særskilt status som tepper av høy kvalitet, selv om selve ordet «berber» har en ikke fullt så hyggelig bakgrunn. Selv kaller folkegruppen seg amazigh.
Beni Ouarain tepper
En liten del av teppetradisjonen hos amaizigh-folket er Beni Ouarain tepper. Eller Beni Ourain, om du vil. Skrivemåten varierer. Uansett er det et begrep som vekker sterke positive assosiasjoner hos teppe-, interiør- og arkitekturinteresserte over hele verden. Lyse Beni Ourarain tepper ser bra ut i nær sagt ethvert miljø. Mange mener de passer spesielt godt i nyere og modernistiske interiør. Teppene har vært populære gjennom flere tiår. Til tross for en flom av forfalskninger og etterligninger er originale Beni Ourarain tepper svært ettertraktet.
- Hva er historien til disse fantastiske teppene?
- Hva er virkelig autentisk, i et marked oversvømmet av kopier som utgir seg for å være autentiske?
Beni Ouarain er en sammenslutning av 17 ulike stammer av amazigh-folket. Amazigh er folkegruppen som ofte omtales som berbere, et uttrykk fra kolonitiden som betyr «barbarer». Selv kaller de seg amazigh (entall), eller imazighen (flertall).
I historiske kilder er Beni Ouarain-stammene skildret fra så tidlig som år 900 e.kr., med opphav i den nordøstlige delen av Atlasfjellene. Det er forskjellige meninger om opprinnelsen. Noen historikere plasserer Beni Ouarain-stammene i sørlige deler av dagens Tunisia, andre i den nordligste delen av det som nå er Mauritania. Et fellestrekk er at de snakker sitt originale språk, tamazight.
Fra nomader til stasjonære
Historisk har denne folkegruppen levd i en kombinasjon av nomadisk husdyrbruk og stasjonært jordbruk. Vår og sommer ble et lite antall fra hver familie igjen i lavlandet for å dyrke åkrene i dalen. Resten har vandret med sauer og telt til høyfjellet. Når vinteren nærmet seg trakk de igjen ned i lavlandet. Disse sauene var nøkkelen til kvaliteten på autentiske, opprinnelige Beni Ouarain tepper og andre tekstiler. Vandringen mellom høyfjell og lavland ga sauene ull av en unik kvalitet.
Ulla vevde folk til klær for beskyttelse mot kulda i fjellet, og til tepper som fungerte som tykke og varme sovematter. Disse sovemattene var gjerne mer enn seks meter lange for å gi plass til hele familien. Sovemattene er det vi i dag kjenner som gulvtepper.
Det designet mange forbinder med klassiske Beni Ouarain teppedesign består oftest i et geometrisk nett av ruter i sort eller brunt på en nøytral hvit eller kremfarget bunnfarge. Dette er i 100 prosent naturlig, ufarget ull. Den lyse bunnfargen er den vanlige fargen vi kjenner fra sauer flest, mens de mørke linjene er vevet i ull fra sorte eller brune sauer i flokken. Denne tepperadisjonen skriver seg langt tilbake, og akkurat det designet er et «nyere» trekk. De eldste dokumenterte teppene man kjenner har mye mer komplekse design, rikere enn det enkle og geometriske designet som har blitt så populært. Akkurat som i andre deler av imazighenes («berbernes») teppetradisjon brukte veverne teppet til å fortelle historier fra og om sitt eget liv.
Beni Ouarain-stammene sto også for en eksepsjonell flatvevteknikk. Dyktige vevere lagde blant annet sjal og tepper til kvinner, i en av fineste og teknisk mest krevende av marokkanske tekstiler.
Siden slutten av 1960-tallet har Beni Ouarain-stammene gått bort fra det pastoralistiske nomadelivet, og i stedet gått over til en mer bosatt livsform. Bønder overtok de gode lavtliggende beiteområdene. De som ble igjen i sauedrift bygde seg hus av stein og leire i fjellene, helt opp til 1800 meters høyde.
Sauer på stein
I buskapen finner vi fortsatt noen av den eldgamle rasen av små sauer som er kilden til ull i den fantastiske kvaliteten som kjennetegner klassiske Beni Ouarain tepper. Teppe er silkemyke ved berøring. Årsaken ligger i ulla, og behandlingen den har fått. Eller ikke fått, for å si det som det er. Den beste ulla til de beste teppene kommer fra den første klippingen av de gamle, små sauene. De lever sitt liv i fjellterreng, og ligger og hviler og sover på stein i stedet for jord eller gress. Det gir en slitasje og setter et fargepreg på ulla som man finner få – om noen – andre steder i verden.
Som du skjønner er dette en form for «produksjon» av ull i svært liten skala.
Beni Ouarain tepper fikk sitt store oppsving da arkitektur- og designstjernene tok dem til seg. Frank Lloyd Wright, Marcel Breuer, Alvar Aalto og Arne Jacobsen brukte disse teppene i sine interiører fra 20-årene til 60-tallet. Le Corbusier også. For ham var de mer enn bare en «piece» i interøret. Han oppfattet dem som en berikelse av arkitekturen sin.
Deres kombinasjon av enkelhet og kreativ oppfinnsomhet fungerer godt med modernismens estetikk, og balanserer også det stramme modernistiske uttrykket med mykhet og varme.
Større etterspørsel
Teppene ble vist i hjemmene til samlere og designentusiaster over hele Europa og Nord-Amerika, ofte skaffet til veie av franske samlere. Inntil den tiden var det liten eller ingen etterspørsel etter marokkanske tepper internasjonalt, og de hadde i århundrer hovedsakelig vært vevd for personlig bruk eller lokal handel.
Populariteten til Beni Ouarain tepper vokste jevnt gjennom det meste av 1900-tallet, men uten at tilbudet kunne holde tritt. Sauene med den fabelaktige ulla var fortsatt like små, og veverne var bare så mange. Siden slutten av 1990-tallet begynte veverne å produsere Beni Ouarain-tepper tilpasset europeiske og amerikanske markedskrav, med størrelser som passer til moderne hus og med mer salgbare design. Disse teppene er nå gamle nok til at de med rette kan selges som «vintage». Men autentiske stammetepper fra fortiden er de ikke. Og de er ikke vevet av den spesielle, ubehandlede ulla.
Kopier og autentisk
Kopier har blitt masseprodusert i India og Tyrkia, uten å nå den ekte Beni Ourain kvaliteten og følelsen til knærne. Også i Marokko driver man med «antikk finish» vask, der nye tepper behandles for å kunne selges som gamle.
Et autentisk, klassisk Beni Ouarain-teppe med sin dype jordiske kreativitet, spesielle designrikdom og den unike ulla fra de små sauene – det er vanskelig å finne. Mange av dem som har blitt laget opp gjennom årene finnes fortsatt, og selges som antikke Beni Ouarain tepper til høye priser.
Men det er heldigvis ikke vanskelig å finne marokkanske tepper av god kvalitet. Også tepper i det karakteristiske Beni Ouarain rutemønsteret.